Co zrobić gdy strona firmowa ulega niespodziewanym awariom?

przez | 20 grudnia 2019

Awaria strony internetowej to nie tylko uciążliwość dla administratora witryny. To także, a może przede wszystkim, realnie zagrożenie dla biznesu. Niedostępność witryny czy błędy w jej działaniu mogą prowadzić do utraty klientów, spadku sprzedaży, pogorszenia się pozycji strony w rankingach wyszukiwarek czy strat wizerunkowych. Co zrobić, jeśli strona www nie działa i jakie mogą być tego przyczyny? Sprawdź!

marianopania.pl - Co zrobić gdy strona firmowa ulega niespodziewanym awariom?
Co zrobić gdy strona firmowa ulega niespodziewanym awariom?

Wygaśnięcie domeny

Zdarza się, że obowiązki dnia codziennego powodują, że umykają nam kwestie, takie jak… przedłużenie ważności domeny. Gdy domena wygasa, po otwarciu witryny pojawia się komunikat: „Ta witryna jest nieosiągalna” lub „Nie udało się znaleźć serwera DNS”. W takiej sytuacji często można popaść w panikę. A wcale nie trzeba. 🙂

Jeśli nie opłaciłeś domeny, ale opłaciłeś hosting, nadal masz dostęp do plików, które znajdują się na serwerze FTP. Pamiętaj jednak, że nieopłacenie domeny może skutkować jej przejęciem przez kogoś innego.

Błędy HTTP

Przyczyną pojawiania się błędów http zwykle jest nieprawidłowa konfiguracja serwera lub strony. Oto najczęściej pojawiające się błędy:

  • Błąd 400 – Bad Request – nieprawidłowe zapytanie, np. niepoprawna składnia zapytania.
  • Błąd 401 – Unauthorized – wysłane żądanie wymaga uwierzytelnienia.
  • Błąd 404 – Not Found – serwer nie jest w stanie odnaleźć pliku, którego dotyczy żądanie.
  • Błąd 500 – Internal Server Error – pojawił się wewnętrzny błąd serwera, którego nie można sklasyfikować.
  • Błąd 502 – Bad Gateway – błąd bramy. Serwer działający jako bramka dostał złą odpowiedź od serwera źródłowego.
  • Błąd 503 – Service Unavailable – pojawiły się błędy w kodzie strony, skrypt został niepoprawnie skonfigurowany lub strona jest przeciążona.

Problemy z hostingiem – brak terminowej wpłaty

Jeśli nie opłacisz hostingu, próba połączenia się z serwisem może skutkować pojawieniem się komunikatu o błędzie. Gdy nie opłacasz hostingu nie działać może nie tylko strona, ale też poczta (jeśli funkcjonowała na tym samym serwerze, co Twoja strona www). Ponadto możesz też utracić dostęp do plików FTP.

Zwykle firmy hostingowe, które świadczą takie usługi, informują o zbliżającym się terminie, jednak w natłoku codziennych obowiązków można o tym zapomnieć, aby uniknąć przykrych konsekwencji, należy trzymać rękę na pulsie i pilnować daty opłacenia hostingu. Loguj się do swojego panelu administracyjnego lub ustaw przypomnienie na kilka dni przed graniczną datą.

Problemy z hostingiem – awaria

Jeśli opłaciłeś hosting, a strona jest niedostępna, może okazać się, że wystąpiła awaria Twojego hostingu. Jeśli masz pewność, że dokonałeś opłaty, sprawdź, czy w panelu administracyjnym nie ma żadnej informacji o błędach lub przerwie technicznej lub od razu skontaktuj się z dostawcą usług i poinformuj o pojawieniu się błędu.

Atak hakerów

Myślisz, że ataki hakerów dotyczą tylko największych graczy? Nic bardziej mylnego. Hakerzy mogą zaatakować zarówno największe, rozbudowane witryny, jak i niewielkie serwisy internetowe, a nawet blogi czy strony-wizytówki.

Hakerzy działają na różne sposoby – mogą zmienić drobne elementy strony widoczne tylko dla robotów sieciowych albo atakować „masowo” i zmieniać treści na stronie czy wprowadzać wirusy.

Gdy po wpisaniu adresu swojej strony, pojawia się zupełnie inna zawartość (lub strona jest zmieniona częściowo), możesz przypuszczać, że miał miejsce atak.

Co zrobić, gdy haker zaatakował Twoją stronę? Jeśli wirus nie zadomowił się na Twojej stronie wcześniej niż tydzień przed tym, kiedy zorientowałeś się, że Twoja witryna została zainfekowana, możesz przywrócić kopię zapasową swojego serwisu. Jeśli kopia zapasowa jest tworzona regularnie, przywrócenie strony nie powinno stanowić problemu. Pamiętaj, by tę czynność wykonywać systematycznie lub ustawić automatycznie tworzenie kopii zapasowych. Jeśli nie masz własnej kopii, skontaktuj się z dostawcą hostingu – takie firmy zwykle wykonują kopie automatycznie i na prośbę klienta udostępniają ją, gdy zajdzie potrzeba.

Jeśli jednak wirus w Twoim serwisie „działa” na Twoje stronie dłużej niż około 7 dni, zainfekowana może być już nawet kopia zapasowa.

Innym sposobem na pozbycie się wirusa jest analiza kodu źródłowego i usunięcie fragmentów odpowiedzialnych za szkody w serwisie. Jeśli znasz język programowania, zrobisz to samodzielnie. Jeśli nie, skontaktuj się z informatykiem czy osobą, która tworzyła kod.

Po więcej informacji na temat awarii stron www zapraszamy do artykułu: Najczęstsze awarie stron internetowych i sposoby ich wykrywania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *