Podpis elektroniczny – co to takiego, jak działa i jak go uzyskać?

przez | 19 grudnia 2019

Podpis elektroniczny jest narzędziem, dzięki któremu możesz załatwiać różne urzędowe, biznesowe i prywatne sprawy. Najbardziej zaawansowaną formą podpisu elektronicznego jest certyfikat kwalifikowany. Poznaj zalety posiadania takiego certyfikatu i sprawdź, jak go otrzymać.

marianopania.pl - PODPIS ELEKTRONICZNY – CO TO TAKIEGO, JAK DZIAŁA I JAK GO UZYSKAĆ?
PODPIS ELEKTRONICZNY – CO TO TAKIEGO, JAK DZIAŁA I JAK GO UZYSKAĆ?

Co daje podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny umożliwia Ci podpisywanie elektronicznych dokumentów wysyłanych na przykład do różnych urzędów. Dzięki temu nie musisz stawiać się osobiście w siedzibie danej organizacji, stać w długich kolejach i czekać na swoją kolej przy okienku. Dzięki elektronicznemu podpisowi ograniczysz czas potrzebny na przebywanie w urzędach do minimum.

Przy pomocy podpisu kwalifikowanego (elektronicznego) możesz podpisywać dokumenty administracyjne, firmowe i prywatne.

Posługiwanie się takim podpisem wiąże się z koniecznością posiadania specjalnego urządzenia, np. tokena czy urządzenia MCMCIA.

Jakie są rodzaje podpisów elektronicznych?

Standardowy podpis elektroniczny to elektroniczne potwierdzenie tożsamości osoby, która składa taki podpis na dokumencie. Taka deklaracja zwiera najczęściej imię, nazwisko oraz faksymile podpisu (wzór odręcznego podpisu).

Zaawansowany podpis elektroniczny jest wyższą formą podpisu. Do jego zabezpieczenia wykorzystuje się zaawansowane systemy szyfrowania oraz środki techniczne. Dzięki nim taki podpis jest niezwykle trudno.

Kwalifikowany podpis elektroniczny (certyfikat elektroniczny) to najbardziej zabezpieczona metoda podpisywania dokumentów, która spełnia surowe normy techniczne oraz organizacyjne.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny (kwalifikowany) nie jest narzędziem darmowym. Aby z niego korzystać, musisz zakupić go u wybranego dostawcy. Listę takich firm i organizacji znajdziesz na stronie NCCert – Narodowego Centrum Certyfikacji. Ile to kosztuje? Wszystko zależy od kilku czynników, którymi są między innymi:

  • Cena urządzenia, które należy zakupić – może to być na przykład czytnik kart USB, token USB czy urządzenie MCMCARD (Personal Computer Memory Card International Association)
  • Oferta dostawcy – różne firmy oferują różne ceny i pakiety.
    Okres ważności certyfikatu kwalifikowanego, o który się ubiegasz.

Istnieje jeszcze jeden sposób na korzystanie z elektronicznego narzędzia do składania wniosków czy podpisywania dokumentów. Jeśli nie chcesz płacić, możesz skorzystać z Profilu Zaufanego, który bez problemu założysz także przez internet.

Informacje na temat Profilu Zaufanego oraz sposobu jego założenia i możliwości, jakie daje, znajdziesz we wpisie Profil Zaufany w ePUAP – czym jest i jak działa? Zapraszamy także do lektury innych naszych wpisów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *